
Timothy G. Nelson

Moles, Bugs, Whistleblowers: Spycatcher In The 
21st Century

Law360, New York (September 28, 2016, 11:53 AM EDT) -- A 
disenchanted ex-spy, living in exile, denounces the intelligence 
agency that once employed him, accusing it of illegal 
wiretapping, cover-ups and worse. His "whistleblowing" spawns 
books, documentaries and movies. His detractors, including the 
government he once served, brand him a scoundrel and a 
traitor.

Although this resembles current events, it happened in the mid-
1980s. He was Peter Wright, a former official of MI5 (the U.K.'s 
internal security service); his book was titled "Spycatcher."

The Initial Suppression and Eventual 
Publication of Peter Wright's "Spycatcher"

The "Spycatcher" saga originated with several post-war 
scandals within the British intelligence community. Most notably, three senior British 
officials, Donald McLean, Guy Burgess and later Harold "Kim" Philby, were unmasked 
during the 1950s and 1960s as Soviet double agents (or "moles"). A "fourth" mole, the art 
historian Sir Anthony Blunt, was revealed in 1979 — amid great national scandal, since, 
until his treachery was revealed, he had been "Keeper of the Queen's Pictures" at 
Buckingham Palace.

Peter Wright, who retired from MI5 in the early 1970s, had earlier conducted a top secret 
internal investigation into these and other "moles" in British intelligence. He considered 
Soviet penetration had been worse than imagined, but others did not agree with him. He 
left MI5 feeling unappreciated and ignored.[1] He was also angry over a pay dispute — 
MI5 had apparently refused to pay him what he felt was his full pension entitlement.

In 1981, Wright was a confidential source for journalist Chapman Pincher's 1981 book 
"Their Trade is Treachery," exploring the theory that there was another traitor (a "fifth 
man") within British ranks. Then, after Wright had given a BBC TV interview on the 
subject, a Sydney-based publisher invited him to write a "candid autobiography" about his 
career. The result was a memoir, "Spycatcher," scheduled for publication in both the U.K. 
and Australia.

"Spycatcher" traced Wright's career in MI5, starting in the 1940s as a 
technical/surveillance consultant, rising to senior levels over the next two decades. While it 
described MI5's controversial wiretapping practices, the more scathing sections described 
Wright's role in investigating Soviet penetration after the McLean/Burgess defections. As 
well as excoriating his superiors for failing to expose Philby, he advanced the claim (which 
to this day remains unverified) that there was a "fifth man," in the form of Sir Roger Hollis, 



the former head of MI5 — Wright's direct boss.

The novelty of "Spycatcher" was that it offered an insider's view. Margaret Thatcher's 
government reacted by trying to stop its publication. It obtained court injunctions in 
England, restraining attempts to serialize "Spycatcher" in the London newspapers. The 
U.K. government then instructed lawyers in Australia, who obtained a preliminary 
injunction from the Supreme Court of New South Wales (Equity Division) against 
publication of "Spycatcher" in Australia in mid-1985.

Then followed one of the more celebrated Sydney trials of the 1980s. As plaintiff, the U.K. 
government argued that, in writing "Spycatcher," Wright should be enjoined from 
revealing confidential information obtained in the course of his past service. Wright's 
defense team — led by the ambitious Sydney lawyer Malcolm Turnbull — did not seriously 
contest that Wright had flouted the U.K.'s official secrets legislation, but observed that the 
statute lacked force of law in Australia. They stressed that "Spycatcher" said nothing new 
— the Hollis allegations had been published before — and that the U.K. government had 
tolerated publication of "Their Trade is Treachery" in 1983. Turnbull made great use of the 
media, portraying Wright as a whistleblower seeking to expose incompetence and illegality 
within British Intelligence. Turnbull also capitalized on the spectacle of a foreign 
government trying to use the local courts to "gag" publication. The fact that it was the 
British government (Australia's former colonial power) hardly required emphasis.

In March 1987, the Australian trial judge, Justice Phillip Powell, ruled against the U.K. 
government on virtually every issue. There was no breach of contract, because Crown 
employees had no contractual rights. And although Wright was subject to an equitable 
duty of confidentiality to the U.K. government (binding him not to disclose secret material 
obtained by him during his service), the Australian court still would not enjoin publication 
of information that, as here, was either nonmaterial or already in the public domain (via 
"Their Trade is Treachery" and other works). Subject only to the U.K. government's rights 
of appeal, therefore, "Spycatcher" was cleared for publication.

Critically, at this juncture (mid-1987), "Spycatcher" was released in the United States. It 
sold extremely well in North America — and did particularly well at airports, where U.K. 
travelers were able to buy it and take it home, thus bypassing the domestic ban.

In September 1987, the New South Wales Court of Appeal dismissed the U.K.'s appeal.[2] 
Of the two appellate judges in the majority, one (Michael Kirby) agreed with the trial 
judge's assessment that the book's key contents were stale or had already been disclosed; 
the other one (Michael McHugh) considered that the Australian courts should abstain from 
hearing any case that raises political questions. Weeks later, the High Court of Australia 
refused to grant a further interim injunction. The book then hit Australian bookshelves and 
sold extremely well.

Next, in late 1987, the U.K. brought proceedings in Wellington, New Zealand, this time to 
stop Dominion newspaper from publishing excerpts of "Spycatcher." The High Court of New 
Zealand declined such relief,[3] leading to an appeal to the New Zealand Court of Appeal. 
Affirming the denial of the injunction, New Zealand's most senior appellate judge, Sir 
Robin Cooke, noted that "Spycatcher" had already been disseminated widely, including in 
Canada, the United States, Australia and Ireland, with numerous copies "brought into 
England by travelers or otherwise imported."[4] The book was "freely available in Europe 
and ha[d] been published behind what were described as the Iron and Bamboo 
curtains."[5] Since "the general nature of the main allegations in Spycatcher [was] known 
throughout the world," the book was "in the international public domain," and it would be 
"not far short of absurd" to "try to stop further dissemination in New Zealand."[6]

The coup de grace came in late 1988. Although the U.K. courts had previously enjoined 
local publication of "Spycatcher," in October 1988 the U.K.'s highest court, the House of 



Lords, recognized that "Spycatcher" had already been widely disseminated and that further 
injunctions would serve no purpose. The publication battle was over.

Reliability of Leaked Data — "Spycatcher," WikiLeaks and the 
Future

The "Spycatcher" saga showed that, by the late 1980s, information was capable of 
circulating reasonably freely (at least in the Western world), such that one government's 
efforts to block the inflow of data from other countries were, after a few months, 
ultimately futile. Today, "months" have turned to "nanoseconds" — "leaked" data can be 
posted online and accessed virtually instantaneously, as illustrated by the WikiLeaks 
"cable" episode that began in late 2010. In that instance, the WikiLeaks website was able 
to obtain, and later publish, large amounts of data that purported to be copies of U.S. 
diplomatic cable traffic, dating from the 1960s onwards. An individual United States 
military officer, armed with a CD burner, was said to be the source of at least some of this 
data.

Given the ubiquitous and decentralized nature of the internet, it would have been 
extremely difficult for authorities to mount a worldwide litigation campaign to block 
dissemination by WikiLeaks of the purported cable traffic, a la "Spycatcher." Within the 
United States itself, governmental efforts to muzzle publication may have faced First 
Amendment issues (of the type that stymied the Nixon administration's attempts in 1971 
to suppress publication of the Pentagon Papers, and which probably influenced the U.K. 
decision not to sue in the United States to block publication of "Spycatcher" in 1987).

The WikiLeaks cables were cited as an evidentiary source by an international arbitration 
tribunal hearing various expropriation claims against Russia relating to the "Yukos" 
company.[7] The claimants introduced WikiLeaks copies of U.S. cable traffic into the 
record, consisting of various interviews and communications occurring in 2007 between 
the U.S. Embassy and the Moscow office of a large accounting firm (which had served as 
auditor to Yukos). It appears that the parties viewed the reproduced cables from 2007 as 
as containing "'candid' and 'unguarded'" view of the accounting firm[8] — and the Tribunal 
cited them at several points as it recited the chronology of Yukos' demise.[9]

An attempt was made to use WikiLeaks cables as a substantive evidentiary source in the 
arbitration, ConocoPhillips Petrozuata BV v. Venezuela. In this action, currently pending 
before the World Bank's International Centre for Settlement of Investment Disputes, 
various Dutch-incorporated affiliates of ConocoPhillips, the former holders of oil 
development rights and related assets in the Orinoco, have claimed damages against 
Venezuela for expropriation of those rights/assets. In September 2013, a majority of the 
ICSID tribunal held that the Chavez Government of Venezuela indeed had unlawfully 
expropriated these claimants' investments, in a manner that violated their rights under the 
Netherlands-Venezuela bilateral investment treaty. Among other things, the tribunal 
majority held that, in the period during and immediately following the seizure, Venezuela 
had failed to pay, or offer "prompt" compensation on the basis of fair market value, as 
required by that treaty.[10]

Requesting that the ICSID tribunal majority "reconsider" its decision, Venezuela's counsel 
claimed that, contrary to the arbitrators' finding, the Chavez government actually had 
been prepared to "negotiate" with the claimants and to "discuss" payment at "fair market 
value."[11] In support of this assertion, Venezuela's counsel cited from the WikiLeaks 
website, which, they claimed, reproduced a series of 2008 cables from the United States 
ambassador in Caracas. These cables, they claimed, reported on what the embassy had 
been told by ConocoPhillips representatives concerning the status of their negotiations with 
the government — and included a statement that the government had "moved away from 
using book value as the standard for compensation and has agreed on a fair market 
methodology with discount rates for computing the compensation for the expropriated 



assets."[12] Venezuela's counsel stated that, although they "[did] not endorse everything 
reported in these cables," claimed that this excerpt showed that the government actually 
had been prepared to negotiate compensation "in good faith."[13] Some months later, the 
arbitrator appointed by Venezuela accepted this submission, holding that the WikiLeaks 
"revelations" offered a "flagrant refutation" of the majority's decision on liability.[14] The 
ConocoPhillips majority, however, rejected Venezuela's submission on the grounds that its 
2013 decision remained final and binding, and not susceptible to motions for 
"reconsideration."[15] The provenance, authenticity and reliability of the WikiLeaks version 
of the U.S. cable thus did not arise for adjudication.

The content of "leaked" government information remains potentially problematic. In 
Spycatcher, the point never arose, because both sides stipulated, solely for the purposes 
of deciding whether to enjoin publication, that the content of "Spycatcher," and Wright's 
allegations, should be assumed to be true. The admissibility or reliability of his claims were 
never tested (and his key allegation about a "fifth man" was never endorsed by any court).

In the case of WikiLeaks, from a strict evidentiary perspective, the website itself (whose 
sources often remain shrouded in secrecy) is hearsay — it merely purports to be posting 
documents supplied to it from these parties. Even assuming the contents of the cables to 
be authentic and complete, a diplomatic cable itself often consists of rolled-up or 
secondhand data, mixed with opinion. There are also potential questions about whether 
the cables themselves were or remain privileged, whether they were illegally obtained, and 
if so, whether this affects their admissibility. It is thus possible that future cases dealing 
with "leaked" government data might present even more complex issues of provenance 
and reliability, including whether data has been manipulated and/or presented out of 
context.

"Leaking" and the Question of "Illegally Obtained" Information

At the time of "Spycatcher," many perceived Peter Wright sympathetically: as a patriot 
seeking to expose security threats, and the failure of the "establishment" to uncover them.
[16] Likewise, in the case of WikiLeaks (and even in the case of Edward Snowden), there 
are those who can discern a moral justification for disclosure. The ethics of "leaking," 
however, are rarely straightforward, and becomes even more fraught when the 
information concerned is the result of either "hacking" or illegal surveillance by another 
state.

Three arbitration cases illustrate the complexity of this issue:

1. In the 2005 case of Methanex v. United States, a North American Free Trade Agreement
arbitral tribunal was called upon to decide whether the state of California's environmental 
regulations (in particular a ban on MTBE/methyl tertiary butyl ether) had violated the 
investment treaty rights of a Canadian company. In support of these claims, the Canadian 
company sought to rely on documents concerning campaign donations to the former 
Californian governor. It turned out that these documents had been obtained through 
"dumpster diving," i.e., accessing the waste papers of a private business. The three person 
tribunal unanimously found that documents obtained by the claimant through illegal means 
were inadmissible:

just as it would be wrong for the USA to ex hypothesi to misuse its intelligence 
assets to spy on [the investor/claimant] (and its witnesses) and to introduce into 
evidence the resulting materials into this arbitration, so too would it be wrong for 
[the investor/claimant] to introduce evidential materials obtained by [the 
investor/claimant] unlawfully.[17]

2. During a Permanent Court of Arbitration claim by East Timor against Australia
concerning maritime boundaries and related rights in the "Timor Gap" (a body of water 



between the two countries), the East Timor side alleged that a 2002 treaty between the 
countries was tainted by misconduct during the negotiations. Specifically, East Timor cited 
testimony from an unnamed former member of the Australian Secret Intelligence Service 
("ASIS") known as "Witness K," who claimed to have been part of an "ASIS operation to 
insert listening devices in the government offices of the fledgling nation" during 
negotiations in the early 2000s.[18] After this testimony emerged, the home of "Witness 
K" was raided by Australian police investigating possible violations of Australian law that 
precluded disclosure of ASIS operations.[19] In addition, the offices of an Australian 
lawyer, acting as counsel for East Timor in the pending arbitration, were raided – sparking 
an successful application by East Timor to the International Court of Justice for protective 
measures to restrain the use of materials obtained during this raid.[20] The ICJ decision 
did not directly address the status of "Witness K"; meanwhile, attempts are being made to 
resolve the dispute through conciliation.

3. Even more recently, in the case of Caratube v. Kazakhstan, a treaty claim of
expropriation was brought against Kazakhstan by a company owned by various Lebanese 
businesspeople. While the dispute was pending, the Kazakh government fell victim to a 
"hack" (by unknown sources) that led to the online publication of numerous government 
documents, including emails between the government and its own external arbitration 
counsel concerning the arbitration. The claimants sought to use these documents in 
evidence. In an order issued in 2015, the ICSID tribunal held that, notwithstanding the 
need to deter cybercrime, it would allow introduction of "nonprivileged" leaked documents 
in the "public domain" because "[i]gnoring such information would risk leading to an award 
that is artificial and factually wrong when considered in light of the publicly available 
information,"[21] At the same time, (communications between the government and its 
counsel) would remain inadmissible, because even though they had been published online; 
in the Tribunal's view, the government's legal privilege in those documents had not been 
waived as a result of the "hack."[22]

These cases represent a small sampling of disputes over the last decade involving 
government data. And of course, the broader question of "hacking" of private individual or 
corporate data raises an array of criminal and civil law issues beyond the scope of the 
present article.[23]

The Changing Times

Looking at recent experience with "leaked" information, it is now clear that the 
"Spycatcher" case, and the debate surrounding it, occurred within a relatively simpler 
framework. During the Cold War, the Soviet bloc countries were not a major source of data 
flow (to put it mildly). Information, to the extent it came from purported "whistleblowers" 
like Wright, was filtered through publishers, newspaper editors or network TV producers, 
who, while independent from the government, largely considered themselves responsible 
journalists, and thus could and did impose meaningful ethical and editorial restraints on 
what reached the public. In today's "multipolar" world, not only has the Internet stripped 
away those filters, but the alignment of states, and the behavior and capabilities of 
security agencies, have radically shifted since the days of Peter Wright. For better or 
worse, in our lifetimes we are likely to see many more cases involving "leaked" 
government information, motivated by any number of factors. If the Spycatcher case does 
not yet seem like a quaint relic, it soon will.

—By Timothy G. Nelson, Skadden Arps Slate Meagher & Flom LLP

Timothy Nelson is a partner in Skadden's New York office. He thanks Eva Chan, associate, 
and Tina Albano, international arbitration research specialist, both of Skadden, for their 
assistance with this article.

The opinions expressed are those of the author(s) and do not necessarily reflect the views 



of the firm, its clients, or Portfolio Media Inc., or any of its or their respective affiliates. 
This article is for general information purposes and is not intended to be and should not be 
taken as legal advice.

[1] Worse, Wright also felt that the alleged "mole," Sir Roger Hollis, had been "patronizing" 
towards him. Peter Wright, Spycatcher: The Candid Autobiography of a Senior Intelligence 
Officer 339 (1987).

[2] Attorney-General (UK) v. Heinemann Publishers Australia Pty Ltd [1987] 10 NSWLR 86, 
128 (NSW Court of Appeal) (Austl.).

[3] Attorney-General (UK) v. Wellington Newspapers Ltd. [1988] 1 NZLR 129 (HC) (NZ).

[4] Attorney-General (UK) v. Wellington Newspapers Ltd. [1988] 1 NZLR 163, 165 (Ct. 
App. NZ)

[5] Id.

[6] Id.

[7] Veteran Petroleum (Cyprus) Ltd. v. Russia, PCA No. 228, Final Award (UNCITRAL 
2014). This award, finding Russia liable for expropriation of Yukos assets, has since been 
annulled by a first instance court in The Netherlands. At the time of writing, an appeal 
from that decision is reportedly pending.

[8] Id. ¶ 1189 (quoting arguments of the parties).

[9] See id. ¶¶ 1199-1203.

[10] ConocoPhillips Petrozuata B.V. v. Venezuela, No. ARB/07/30, Decision on Jurisdiction 
and Merits ¶¶ 361-62 (ICSID Sept. 3, 2013). The author has no involvement in the 
ConocoPhillips case, but has represented other entities with expropriation claims against 
Venezuela.

[11] ConocoPhillips Petrozuata B.V. v. Venezuela, No. ARB/07/30, Sept. 8, 2013 
Submission by Venezuela's Counsel at 5 (quoting the WikiLeaks purported version of an 
April 4, 2008 U.S. diplomatic cable).

[12] Id.

[13] Id.

[14] ConocoPhillips Petrozuata B.V. v. Venezuela, No. ARB/07/30, Dissenting Opinion of 
Professor Georges Abi-Saab on First Request for Reconsideration ¶ 24 (ICSID Mar. 10, 
2014).

[15] ConocoPhillips Petrozuata B.V. v. Venezuela, No. ARB/07/30, Decision of the Majority 
on First Request for Reconsideration ¶¶ 22-23 (ICSID Mar. 10, 2014). The arbitrator 
originally appointed by Venezuela (Professor Abi Saab) withdrew from the case in 2015 
and was replaced by a new arbitrator, Professor Andreas Bucher, appointed by ICSID. 
After the tribunal was thus reconstituted, a second reconsideration request was 
considered, but denied by majority in 2016. ConocoPhillips Petrozuata B.V. v. Venezuela, 
No. ARB/07/30, Decision on Second Request for Reconsideration ¶¶ 24-27, 38 (ICSID Feb. 
9, 2016). Dissenting, the newly-appointed arbitrator would have been prepared to 
reconsider the liability decision in light of the WikiLeaks cables. See ConocoPhillips 
Petrozuata B.V. v. Venezuela, No. ARB/07/30, Dissenting Opinion of Professor Andreas 
Bucher on Second Request for Reconsideration ¶¶ 38, 80 (ICSID Feb. 9, 2016).



[16] Peter Wright died in 1995, but his lawyer, Malcolm Turnbull – who championed full 
publication – remains active, and was recently (albeit narrowly) elected Prime Minister of 
Australia. As head of Australia's government, he oversees Australia's security agencies, 
thus transforming this former antagonist into a member of the current Western intelligence 
"establishment."

[17] Methanex Corp. v. United States, Final Award of the Tribunal on Jurisdiction and 
Merits, pt. II, ch. I, ¶ 54 (UNCITRAL Aug. 3, 2005) (emphasis added).

[18] "Timor spy scandal: Former ASIS officer facing prosecution," Sydney Morning Herald, 
June 22, 2015, available at: http://www.smh.com.au/national/timor-spy-scandal-former-
asis-officer-facing-prosecution-20150621-ghtp17.html.

[19] See id.

[20] Case Concerning Questions Related to the Seizure and Detentino of Certain 
Documents and Data (Timor-Leste v. Australia), Order on the Request for the Indication of 
Provisional Measures (ICJ, Mar. 3, 2014) at 18, available at http://www.icj-
cij.org/docket/files/156/18078.pdf.

[21] Caratube International Oil Co. v. Kazakhstan, No. ARB/13/13, Decision on Production 
of Documents (ICSID July 27, 2015), as summarized in "Tribunal rules on admissibility of 
hacked Kazakh emails," Global Arbitration Review (Sept. 22, 2015) available at 
http://globalarbitrationreview.com/article/1034787/tribunal-rules-on-admissibility-of-
hacked-kazakh-emails.

[22] Id.

[23] For one aspect, see "Paranoids Have Enemies Too: Wiretapping and Other Clandestine 
Information-Gathering Techniques in International Arbitration," Mealey's International 
Arbitration Report (Sept. 2008). 

All Content © 2003-2016, Portfolio Media, Inc.




